O autorce

JOANNA OKOŃ – skrzypaczka

Witam serdecznie na mojej  stronie , która ma na celu przybliżenie literatury skrzypcowej tworzonej przez kobiety. Znajdują się w niej życiorysy kompozytorek, spisy utworów z udziałem skrzypiec solo bądź w kameralnych składach, materiały nutowe oraz moje nagrania z muzykami biorącymi udział w projekcie. Moim pragnieniem jest, aby niniejsza strona była żywa i rozwijała się. Będę wdzięczna za wszelkie pomysły, sugestie dotyczące nowych kompozytorek, utworów, inspiracje. Tworzę ją zarówno dla skrzypków i muzyków chcących zagłębić się w kobiecy repertuar jak i dla miłośników muzyki poznających nowe nieznane przestrzenie.

 

Projekt był możliwy do zrealizowania dzięki dofinansowaniu Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.

Biografia

Artystka wywodząca się z rodziny o wieloletnich tradycjach muzycznych. Na estradach koncertowych występowała od najmłodszych lat, grając z matką – pianistką Aliną Jasielską-Okoń. Absolwentka Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie (studia magisterskie w klasie prof. Janusza Kucharskiego oraz studia podyplomowe pod kierunkiem prof. Jana Staniendy). Laureatka I nagrody na Przesłuchaniach Młodych Skrzypków w Warszawie (1991 r.) oraz VI nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Skrzypcowym w Elblągu (1993 r.). W 2012 r. zakończyła staż artystyczny w klasie prof. Konstantego Andrzeja Kulki. Kunszt i wrażliwość muzyczną doskonaliła min. u słynnej skrzypaczki Mariny Jaszwili oraz podczas prowadzonego przez Filharmoników Wiedeńskich Międzynarodowego Kursu Orkiestrowego w Attergau (Austria), gdzie przez kilka letnich sezonów pracowała pod okiem takich dyrygentów jak sir. Neville Marriner, Fabio Luisi, Shandor Vegh, Leopold Hager oraz Heinrich Schiff.

Wystąpiła dwukrotnie na Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym im. Karola Szymanowskiego w Zakopanem oraz Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej w Kobe (Japonia). Brała udział min. w projekcie muzycznym „Mity” organizowanym przez Jeunesses Musicales i przedstawionym w Teatrze Małym w Warszawie oraz Teatrze im St. Witkacego w Zakopanem. Współpracowała z tak słynnymi zespołami muzycznymi, jak: “Warszawscy Soliści Concerto Avenna” pod kierunkiem Andrzeja Mysińskiego oraz Sinfonia Varsovia, z którą współpracuje do chwili obecnej. Z orkiestrą Sinfonia Varsovia brała udział w renomowanych festiwalach m.in. Yehudi Menuhin Festiwal w Gstaad, Montreux, La Roque d’Antheron, Aix-en-Provence, Schleswig ‐ Holstein i wielu innych, współpracując z takimi dyrygentami jak Lorin Maazel, Charles Dutoit, Valery Gergiev, Emmanuel Krivine, Andres Mustonen, Krzysztof Penderecki, Marc Minkowski, Jerzy Semkow, Jerzy Maksymiuk, Grzegorz Nowak. Podczas koncertów towarzyszyła min. takim solistom jak Martha Argerich, Boris Berezovsky, Renaud Capuçon, Augustin Dumay, James Galway, Nigel Kennedy, Misha Maisky, Anne-Sophie Mutter, Maria João Pires, Ivo Pogorelic, Piotr Anderszewski czy Rafał Blechacz. W czerwcu 2018 roku jako członek kwartetu Pan-Ton wystąpiła z Davidem Krakauerem podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Żydowskiej w Krakowie wykonując specjalnie napisany na tę okazję kwintet „Dybuk” kompozytora Wlada Marhuletsa.

Ważne miejsce w działalności artystki zajmują koncerty edukacyjne organizowane przez Filharmonię Narodową. Joanna Okoń jest również pedagogiem w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie. W 2014 roku artystka wraz z pianistką Natalią Zubko i wiolonczelistką Anną Wróbel nagrała płytę z dziełami kameralnymi Henryka Melcera wydaną przez wytwórnie Acte-Prealable. Od tego czasu artystka aktywnie zaczęła poszukiwać nieodkrytych utworów kompozytorów związanych z Polską, których efektem było wydanie w 2018 roku płyty z udziałem Katarzyny Glensk pt. „Polish Impressions”, z premierowymi nagraniami utworów m.in. Wacława Niemczyka, Stanisława Lipskiego czy Adama Wieniawskiego. Materiał ten, już jako program koncertowy pt. „Polish Landscapes” wraz z Katarzyną Glensk z sukcesami prezentowany był m.in. w salach Carnegie Hall oraz Shanghai East China Normal University. Autorka projektu przywraca pamięć o zapomnianych polskich kompozytorach oraz ich kameralnych utworach, które zaginęły „w ostatniej, zakurzonej szufladzie”, a okazały się być prawdziwymi muzycznymi perełkami.

Dyskografia

Henryk Melcer – Chamber Works

Prezentowany album zawiera wszystkie utwory kameralne Henryka Melcera – przepiękne „Trio fortepianowe g-moll”, które zdobyło Grand Prix na Konkursie Kompozytorskim im. Artura Rubinsteina w Berlinie w 1895 r., wybitna, czteroczęściowa Sonata Gdur oraz urocza Dumka będąca parafrazą pieśni Stanisława Moniuszki.

Autorkami nagrania są wybitnie uzdolnione artystki młodego pokolenia:

  • Natalya Zubko – fortepian
  • Joanna Okoń – skrzypce
  • Anna Wróbel – wiolonczela

Wydawca: Acte Préalable, AP0333, Copyright (R)2014, (C)2014

Polish Impressions: Early 20th Century Violin Music

Jedenaścioro kompozytorów, których utwory składają się na program albumu „Polish Impressions: Early 20th Century Violin Music”, nie
przynależy do jednej grupy stylistycznej. Pewne cechy wspólne ich dorobku – wyraźne zakorzenienie w XIX-wiecznej tradycji, język muzyczny nie roszczący sobie pretensji do rewolucyjnych buntów czy awangardowych gestów – nie górują jednak nad indywidualną różnorodnością. W albumi znalazły się premierowe nagrania takich kompozytorów jak Wacław Niemczyk, Stanisław Lipski, Adam Wieniawski, czy Alfred Mistowski.

Wykonawcy:

  • Joanna Okoń – skrzypce
  • Katarzyna Glensk – fortepian

Wydawca: Anagram

Napisz do autorki

Jeśli znasz pominiętą przeze mnie kompozytorkę lub jej skrzypcowe dzieło, będę wdzięczna za kontakt (telefon, e-mail lub formularz kontaktowy w stopce strony).

Joanna Okoń

Tel. +48 602 304 222