Polish women composers
Project’s artists
Katarzyna GLENSK
Utalentowana polska pianistka, koncertuje jako solistka i kameralistka. W 2018 roku zadebiutowała wraz ze skrzypaczką Joanną Okoń w Carnegie Hall w Nowym Jorku. Występowała w wielu krajach Europy oraz w Rosji i Chinach. Współpracowała z Estradą Kameralną Filharmonii Narodowej w Warszawie, regularne występuje z recitalami Chopinowskimi, zapraszana jest na festiwale muzyczne. Naukę gry na fortepianie rozpoczęła w wieku 4 lat. Ukończyła Państwową Szkołę Muzyczną w Opolu w klasie Mariusza Danilewskiego. Jest absolwentką warszawskiej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie fortepianu prof.Bronisławy Kawalla oraz klasie kameralistyki prof. Mai Nosowskiej. Kontynuowała naukę na studiach podyplomowych u prof. Jana Ekiera oraz prof. Bronisławy Kawalla. Sztukę pianistyczną doskonaliła jako stypendystka Trinity College of Music w Londynie.
Katarzyna Glensk w dorobku ma wiele nagród i wyróżnień, między innymi I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Duetów Kameralnych im. L. Janačka (Brno), I nagrodę L. Smith Duo Prize (Londyn) – obie w duecie z Ewą Mizerską, I nagrodę The Chopin Prize (Londyn) oraz II nagrodę w konkursie E. Schumann Duo Prize (Londyn). Artystka stale współpracuje ze znakomitymi instrumentalistami: skrzypaczką Henryką Trzonek ( Frankfurt ), klarnecistą Erwinem Thomczykiem (Darmstadt). Wraz ze skrzypaczką Joanną Okoń nagrała w roku 2018 płytę z nieznanymi utworami kompozytorów polskich Polish Impressions. W duecie z wiolonczelistką Evvą Mizerską nagrała płytę z utworami Krzysztofa Meyera.
Z okazji Roku Chopinowskiego pianistka nagrała płytę z utworami kompozytora. Katarzyna Glensk prowadzi aktywną działalność pedagogiczną, będąc nauczycielem dyplomowanym w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych Nr 1 w Warszawie.
Maria GABRYŚ-HEYKE
Informacje o artystce dostępne na oficjalnej stronie pianistki.
Maria SŁAWEK
Up-to-date information about the artist is available on the violinist’s official website.
Anna WRÓBEL
Anna Wróbel urodziła się 13 września1981 r. w Warszawie. Pochodzi z rodziny o szerokich tradycjach muzycznych. Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Fr. Chopina w Warszawie, w klasie prof. A. Wróbla. W 2007 r. miała zaszczyt i niewątpliwą przyjemność uczestniczyć w kursach zorganizowanych w Caracas, a prowadzonych przez wenezuelskiego wiolonczelistę dr Williama Molinę. Na zakończenie kursu, w ramach uznania dla jej talentu i zdolności została przyjęta w poczet członków elitarnej Latynoamerykańskiej Akademii Wiolonczelowej.
Występowała na wielu Festiwalach, u boku wielu znamienitych polskich artystów oraz jako solistka z zespołem Camerata Vistula, Polską Orkiestrą Radiową pod dyrekcją Łukasza Borowicza, Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia „Amadeus” pod dyrekcją A. Duczmal, z Orkiestrą Warszawskiej Opery Kameralnej i Orkiestrą Filharmonii Świętokrzyskiej. Koncertowała w wielu miastach Polski, krajach Europy Środkowej i Wschodniej oraz w Wenezueli, gdzie w 2010 r. wykonała utwór Piotra Wróbla „Moliendo cafe” oparty na wenezuelskich melodiach ludowych. Wykonanie to, wraz z zespołem Camerata Vistula spotkało się z ogromnym aplauzem wenezuelskiej publiczności. Koncert Anny Wróbel w Caracas zaszczycił też dr Jose Antonio Abreu, twórca wenezuelskiego systemu edukacji muzycznej „El sistema”, który pochwalił zarówno kompozycję, jak i wykonanie. „Moliendo cafe” zostało uroczyście zadedykowane dr Jose Antonio Abreu.
Dokonała wielu prawykonań utworów B. Konowalskiego, Z. Bagińskiego, J. Derfla, J. Maksymiuka, P. Wróbla. Również jako pierwsza, od 1868 r. wykonała i, wraz z zespołem Camerata Vistula nagrała dla „Pro Musica Camerata” – utwór polskiego kompozytora Antoniego Stolpego – „Scena dramatyczna” na wiolonczelę i kwintet smyczkowy. Wraz z pianistą M. Rutkowskim nagrała dla firmy „Dux” Suitę na wiolonczelę i fortepian – innego, znakomitego polskiego kompozytora – Aleksandra Kulikowskiego. Anna Wróbel ma na swoim koncie także pierwsze współczesne wykonanie „Fantazji” na wiolonczelę i orkiestrę symfoniczną A. Stolpego oraz „Serenady” na ten sam skład – M. Popławskiego, a także „Suity” Witolda Maliszewskiego na wiolonczelę i sekstet smyczkowy.
Wraz z pianistą Mariuszem Dropkiem nagrała płytę „Les Larmes”, na której znalazły się polskie miniatury wiolonczelowe. Jest to światowa premiera fonograficzna.
Anna Wróbel, wraz z Rodzicami – Andrzejem Wróblem i Elżbietą Piwkowską-Wróbel tworzy Rodzinne Trio Wiolonczelowe, którego koncerty zawsze spotykają się z entuzjastycznym przyjęciem ze strony publiczności. Dla tej formacji powstało wiele utworów takich polskich kompozytorów jak Jerzy Maksymiuk, Jerzy Derfel, Benedykt Konowalski, Piotr Wróbel.
Anna Wróbel prowadzi ożywioną działalność koncertową, grając zarówno w zespołach kameralnych i orkiestrach. Występuje też jako solistka.
Anna Wróbel jest też absolwentką muzykologii w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego.
W roku 2012 Anna Wróbel uzyskała tytuł doktora sztuk muzycznych Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, a w 2016 otrzymała habilitację.
Wraz z Polską Orkiestrą Radiową pod dyrekcją Łukasza Borowicza nagrała Koncert wiolonczelowy Aleksandra Kulikowskiego, a z zespołem Camerata Vistula nagrałą płytę „Choralis Passeris”, na której znalazły się utwory polskie na wiolonczelę i zespół smyczkowy. Są to, kolejne w dorobku wiolonczelistki – światowe premiery fonograficzne. Artystka nagrała wszystkie kaprysy na wiolonczelę solo Alfredo Piattiego. Album „Tutti i capricci del Signor Piatti” został wydany w wytwórni DUX. Płyta ta otrzymała nagrodę „Supersonic” przyznawaną przez prestiżowy magazyn „Pizzicato”.
Anna Wróbel od 2014 pełni funkcję adiunkta na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, w filii w Białymstoku.
W kręgu zainteresowań Anny Wróbel pozostaje zarówno polska literatura wiolonczelowa oraz historia wiolonczelistów polskich. Artystka jest autorką pierwszej monografii poświęconej polskim wiolonczelistom. Książka „Cudowny to instrument wiolonczella! Historie polskich wiolonczelistów XIX w.” ukazała się nakładem wydawnictwa Polihymnia w 2019.
Ostatnio Anna Wróbel wraz z pianistką Małgorzatą Marczyk nagrała Sonatę f-moll op. 47 Haliny Krzyżanowskiej, a kolejny zbiór polskich miniatur wiolonczelowych znalazł się na płycie „Reverie” wydanej przez DUX. Są to światowe premiery fonograficzne.
fot. Barbara Piotrowska
Włodzimierz PIGŁA - invaluable help in collecting scientific materials
Włodzimierz Pigła born on November 27, 1950 in Warsaw, Polish music librarian and musicographer. In 1971, he received a diploma from the State Music School in Warsaw in the cello class. In the years 1971-76 he studied musicology at the Academy of Catholic Theology in Warsaw in the class of prof. Jerzy Pikulik. Since 1976, he has been working in the Department of Music Collections of the National Library in Warsaw (since 1984 as a curator, and in the years 1989-1997 as a manager). In the years 1991-96 he was the chairman of the Music Libraries Section of the Association of Polish Librarians. He has been an individual member of AIBM since 1978. Włodzimierz Pigła regularly participates in national and international librarians’ conferences and takes part in the work of the Music Periodicals Working Group. Since 2000, he has been cooperating with Repertoire International de la Presse Musicale. He received decorations: 1986 Meritorious Cultural Activist, 1988 Bronze Cross of Merit.
Works – Central catalog of Polish music magazines and periodical publications on music. Polish collections (Warsaw 1991), Libraries and music collections in Poland. Guide. (together with Maria Prokopowicz and Andrzej Spóz, Warsaw 1998), scripts and folders for exhibitions at the National Library, Woman in Polish music (Warsaw 1992), Witold Rowicki’s music collection (together with Maria Propkopowicz and Paweł Bagnowski, Warsaw 1994), Hommage a Chopin , dedications, transcriptions, variations. (with Paweł Bagnowski, Warsaw 1999) Borys Lomani (1893-1975), Ruch Muzyczny 1976 no. 18, The compositional legacy of Borys Lomani (Information bulletin of the National Library 1978 no. 2) Der Zentralkatalog der auslandischen Musikzeitschriften in polnischen Bibliotheken (in Erbe und Gegenwart ( …) Tagungsbericht – edited by W. Kern, Berlin 1979) Warsaw music magazines 1850-1914 in Warsaw Musical Culture in the second half of the 19th century. (edited by A. Spóza, Warszawa 1980), summary in German FAM XXXIX (1992), Catalog of Witold Friemann’s compositions in Adam Mitscha Witold Friemann, Life and Work, Scientific Journals of the Academy of Music in Katowice, (no. 17 Katowice 1980)\; “In the case of (Henryk) Adamus, Ruch Muzyczny 1981 no. 4; Guides on manuscripts and musical prints in Polish libraries “Music Library” 1983-1984.Warszawa 1986; Memories of prof. A Sladku (1858-1941), Ruch Muzyczny 1987 no. 9; Jerzy Gamblenz 1888-1937, on the hundredth anniversary of his birth, Ruch Muzyczny 1988 no. 1; Catalog of I. J. Paderewski’s manuscripts with Małgorzata and Perkowska, Ruch Muzyczny 1988 no. 3; The legacy of A. Bryk 1905-1982, Catalog of manuscripts of the Public Library. H. Łopaciński in Lublin, part VI, Lublin 1997; Musical manuscripts of the National Library in Warsaw and the Lviv Opera and Operetta at guest performances in Warsaw in 1897-1899 “Musica Galiciana” vol. 5 and vol. 7, Rzeszów 2000, 2003; entries in: Encyclopedia of music PWM and Dictionary of Polish book workers (Warsaw 1972); editorial office ; Catalog of foreign music magazines in Polish libraries, Kraków 1980.
Włodzimierz Piła’s research interests focus on musicographic and documentary issues related to Polish music of the 19th and 20th centuries. In 2023, a bibliography of Chopin transcriptions and a bibliography of Chopin themes in the works of other composers were published. He collects materials for a dictionary of Polish female composers and compiles biographies of Polish musicians he has met and are not included in the lexicons.